Pædagogiske værktøjer

For at sikre at vi skaber det optimale læringsmiljø for børnene, anvender vi forskellige pædagogiske værktøjer og metoder. Det gør vi for at sikre, at vi afdækker alle forhold der kan have indflydelse på børnenes mulighed for optimal trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Motorisk udvikling - TRASMO
Det er vedtaget i Køge Kommune at TRASMO anvendes som værktøj i kommunens daginstitutioner. TRASMO er et  pædagogisk observationsredskab, som hjælper os med at rette fokus på de muligheder og begrænsninger børnene har motorisk og sansemæssigt.  TRASMO tager udgangspunkt i barnets alder og dets mulighed for aktivt deltagelse i hverdagen i institutionen. Vi observerer ud fra otte forskellige fokuspunkter, som dækker over underspørgsmål som ex.; kan barnet gå på en passende tur? Kan barnet tage tøj af og på?

Vi bruger observationerne til at tilrettelægge optimale læringsmiljøer for børnene og som led i forebyggelse. Som forældre kan I altid bed om at se den seneste vurdering og vi inddrager også observationerne i de samtaler vi har med forældre eller i det tværgående netværk.

Sprogudvikling
Det er lovpligtigt at der foretages sprogvurderinger på daginstitutionsområdet. Som værktøj til dette anvender vi et digitalt sprogvurderingsværktøj fra Rambølls Hjernen&Hjertet. Sprogvurderingen foretages hvert år fra barnet fylder 3år. Sprogvurderingen afdækker telesproglige og før-skriftlige færdigheder ved at undersøge: ordforråd, sprogforståelse, kommunikative færdigheder, lydlig opmærksomhed, bogstavkendskab og skriftsprogskompetencer.

Vi bruger vurderingen til at tilrettelægge optimale læringsmiljøer for børnene. Som forældre kan I altid bed om at se den seneste vurdering og vi inddrager også vurderingen i de samtaler vi har med forældre eller i det tværgående netværk.

Forebyggelse
I 2021 skal vi til at lære og anvende Sprogtrappen. Sprogtrappen er et forsknings- og praksisbaseret forbyggende værktøj, udviklet af Pia Thomsen. Sprogtrappen har et forbyggende element, idet den tager afsæt i sprogpædagogik for de 0-3årige og idet det ikke et aldersfokuseret værktøj, men et værktøj der ser barnet hvor det er, og hvor det er 'på vej hen'.