Samarbejde på tværs

I Torpgåredens børnehus  inddrager  vi børnenes nærmiljø og relevante tværfaglige samarbejdspartnere i det omfang det kan bidrage til børnenes oplevelse, trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Brug af nærmiljøet
Vi bruger flittigt lokalmiljøet på vores ture – vi fisker i små vandhuller, går på boldbanen,låner byens legepladsen m.m.

Vi besøger det lille lokale bibliotek, hvor vi dels tager op for at læse og lege, vi deltager også i oplæsninger, som biblioteket sætter op i løbet af året. Biblioteket kommer også med bogkasser til os, på denne måde har vi mulighed for at få bøger efter vores tema.

Herfølge kirke er et spændende sted at snakke med børnene om traditioner og fortælle historier og vi besøger kirken i december til sang og juleforestilling.

Storbørnsgruppe benytter springcenteret hvor der er god plads til at tumle, lege bold og fangelege og afprøve de grov motoriske færdigheder i en anden kontekst.

Tværfaglige samarbejdspartnere:
Vi afholder ressource teammøde hver måned. Her får vi sparring og handlemuligheder på både enkelte børn og børnegruppen som helhed. I vores ressourceteam sidder som udgangspunkt Forebyggende Rådgiver, Psykolog, Udviklingspædagog og Dagtilbudsleder. Derudover har vi mulighed for efter behov at kalde på fysioterapeut og tale/hørekonsulent. Det er på ressourceteam-møderne vi klarlægger hvilken indsats et givent barn eller gruppe kalder på.

Brobygning:

I Torpgårdens børnehus brobygger vi primært til Herfølge skole/SFO. Brobygningen er et samarbejde mellem SFO og børnehaven. SFOén kommer på besøg hos os og vi tager på besøg i SFOén. Børnene starter i SFO 1.4.