Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forældrepartnerskab

Forældre partnerskaber

I Torpgårdens Børnehus arbejder vi i det vi kalder ’forældrepartnerskaber´. Et godt partnerskab mellem forældre og pædagogisk personale skaber sammenhæng i børns liv på tværs af hjem og dagtilbud. Konkret betyder det, at vi ser vores rolle og opgave med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, som en del af et større hele sammen med forældrene. Begge parter arbejder ud fra fælles mål hvor alle gør en indsats. Det øger både det pædagogiske personales og forældrenes indsigt i barnets liv, og det skærper opmærksomheden omkring barnets perspektiver.

Individuelle samtaler

Vi afholder forældresamtaler på bestemte tidspunkter i løbet af barnets tid i Torpgården. Der laves dagsorden og skrives referat af alle møder. Store som små. Det er pædagogen der planlægger, forbereder, afholder og dokumenterer samtalerne. Ressourceperson for tidlig indsats er inde over og koordinere den del der handler om det vi kalder netværksmøder. Disse beskrives nedenfor. Referater og handleplaner sendes af primærpædagogen til forældrenes eboks. Pædagogen sparrer og deler viden med resten af stuen samt ledelsen efter behov.

Vuggestuen

Opstarts samtale som gerne afholdes inden opstart eller senest ugen efter. (obligatorisk)

Opfølgende samtale efter behov tilbydes senest 6 mdr. efter opstart. (tilbud)

Samtale omkring det fyldte 2 – 2½ år (obligatorisk)

Brobygnings samtale til børnehaven (obligatorisk)

Børnehaven

Opstarts samtale for udefrakommende børn (obligatorisk)/ eller brobygning med vuggestuen. Opstarts samtalen skal gerne afholdes inden opstart eller senest ugen efter. (obligatorisk)

Opfølgende samtale efter behov tilbydes senest 6 mdr. efter opstart. (tilbud)

Samtale omkring det fyldte 4 – 4½ år. (Obligatorisk)

Samtale i foråret inden opstart til SFO

Netværksmøder

Udover ovenstående indkaldes der løbende til samtaler efter behov og de kan muligvis erstatte de planlagte møder. Samarbejder vi med tværfaglige samarbejdspartnere fra fx sundhedsplejen, PPR eller familiecentret, indkaldes til såkaldte netværksmøder. Netværksmøderne styres ud fra en mødestruktur vi kalder SOS. Det er leder, den forebyggende rådgiver eller ressourceperson ift. tidlig indsats, som styrer disse møder. Pædagogen forbereder mødet og drøfter indholdet med leder/og eller ressourceperson. Der skal sættes 1,5 time af til et netværksmøde.